A legfrissebb adatok szerint az e-útdíj bevezetésének hatására sem csökkent érdemben Magyarország területén a közúti áruszállítás forgalma, sőt mi több, inkább stagnálás mutatkozott, miközben a vízi forgalom mértéke az áruszállítás tekintetében továbbra is csökkent.
Az MLSZKSZ véleménye szerint az egyre nagyobb piacot veszítő hazai intermodális fuvarozás versenyhátrányát – legalábbis a közúti fuvarozással szemben – csak egy fenntartható közlekedési rendszer kiépítésével lehetne tartósan felszámolni, ami viszont nem az e-útdíj.
Jobban is el lehetne osztani az arányokat
A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének (MLSZKSZ) a magyarországi intermodális fuvarozás aktuális helyzetéről immáron negyedik alkalommal elkészített elemzéséből az derült ki, hogy a hazai viszonylatban sokkal jobban is el lehetne oszlatni az áruforgalmat. Példának okáért néhány megfelelő intézkedéssel és határozattal a közúton bonyolított áruforgalomnak mintegy 5-10 százalékát vasútra és vízre is át lehetne irányítani.
Noha ennek az átterelésnek a hatására a közúthasználatból származó díjbevételek alapos csökkenést mutatnának, ellenben ez a kiesés megtérülne a vasúti pályahálózatok működtetőinél, amelyek bevételei ennél sokkal nagyobb mértékben növekednének meg. Hovatovább, számolni kell, illetve lehet a kikötők, valamint a vízi fuvarozás tekintetében érdekelt cégek forgalomnövekedésére is egy ilyen rendelet hatására.
Az MLSZKSZ úgy véli, hogy noha az elmúlt két esztendőben számtalan olyan intézkedés történt, ami hozzájárulhatott volna a magyar intermodális forgalom bővüléséhez, ellenben a statisztikák alapján mégsem tapasztalható érdemi változás ezen a téren, az árufuvarozás mértéke tehát nem vándorolt át a környezetbarát fuvarozási módok irányába. Természetesen bizonyos mértékű növekedés az utóbbi években is tapasztalható volt, ez azonban egyrészt csekély volt, másrészt pedig a jelentkezett gazdasági növekedés természetes velejárója volt.
A vasút még mindig jelentős
Miközben a hazai intermodális forgalom jelentős részét a közúri árufuvarozás teszi ki, és a vízi szállítás szinte teljesen jelentéktelen, addig a vasúti fuvarozás részaránya 2014-ben még mindig elérte a 14,6 százalékot, ami jelentős mértékben javítható volna, hiszen egyrészt hazánk kiterjedt vasúthálózattal rendelkezik, másrészt pedig a nyugat-európai országok arányától ez a szám messze elmarad. Még rosszabb a helyzet a belvízi forgalommal, ami az elmúlt évek során folyamatos csökkenést produkált, ezáltal az e-útdíj bevezetése szinte semmiféle hatást sem gyakorolt erre a szegmensre, a vízi forgalom mértéke ugyanis 2014-ben is folyamatosan csökkent.
A magyar áruforgalom vasúra és vízi utakra való terelése az MLSZKSZ szerint azért is nagyon fontos, mert ezzel a lépéssel javítható lenne a magyar utak állapota, valamint csökkenthető a környezetszennyezés mértéke mellett a közút-fenntartási kiadások mértéke is, a kamionosok által okozott torlódásokról és balesetveszélyről nem is beszélve.